Witamina C lewoskrętna – co musimy o niej wiedzieć?

Jedynie witamina C lewoskrętna posiada wartości zdrowotne. Tylko witamina C lewoskrętna jest naturalna, najzdrowsza, najlepiej strawna oraz najlepsza w leczeniu dolegliwości – podają pewne źródła. Z kolei prawoskrętna witamina C albo nie funkcjonuje, lub jest wprost szkodliwa, ponieważ zakwasza system – dodają inni. W internecie można odnaleźć również dane, iż w aptekach jest dostępna jedynie “niedziałająca” czy “niebezpieczna” prawoskrętna witamina C. Natomiast twierdzenia owe są nieprawdziwe oraz niejednokrotnie używane jako chwyt marketingowy.

Witamina C naturalna VS syntetyczna

Oczywiście witamina C naturalna często jest w wielu warzywach oraz owocach, zwłaszcza dzikiej róży, warzywach kapustnych, żółtych oraz zielonych warzywach. Niestety natomiast mnóstwo elementów połączonych z przechowywaniem żywności, oddziaływaniem dużej temperatury, niezwykle ogranicza pulę witaminy C, którą system jest w stanie przyjąć. Na przykład sałatki przygotowywane na długo przed podaniem, z niezwykle pokruszonych warzyw oraz owoców, wyróżniają się zdecydowanie ograniczoną ilością witaminy C.

Skąd popularność nazwy lewoskrętna witamina C?

Naturalna witamina C jest nudna. Aby się coś odpowiednio sprzedawało, to musi być jakieś. Musi się charakteryzować na tle konkurencyjnych artykułów. Lewoskrętne, naturalne, oczyszczone, CZDA, w proszku. To doskonała magia marketingu. Witamina C obecna w środkach farmaceutycznych, to odmiennie kwas L-askorbinowy (lewostronny [-L-] kwas askorbinowy). To L- zostało zapewne źle przełożone – oraz właśnie z lewostronnej dostaliśmy lewoskrętną witaminę C. Słowo witamina znaczy, iż własny system nie jest w stanie sam jej syntetyzować oraz musi być przekazywana z jedzeniem.

Czy witamina C może zaszkodzić?


Podczas dyskusji na temat lewoskrętnej oraz prawoskrętnej witaminy C – w stosunku do owej drugiej niejednokrotnie padają zarzuty, iż jest niebezpieczna. Współcześnie, kiedy już wiemy, iż tenże rozdział jest nieprawdą, należałoby wyjaśnić możliwe ryzyka powiązane ze stosowaniem witaminy C. Kiedy oraz kto winien zachować wyjątkową uwagę przy stosowaniu tego suplementu diety? Wykorzystywanie nieograniczonych zawartości witaminy C (np. 5 łyżek stołowych proszku dziennie) nie jest bezkarne – m.in. dla własnego przewodu pokarmowego, zwłaszcza przy stanach zapalnych śluzówki żołądka/dwunastnicy. Z pewnością ludzie chcieliby wierzyć w istnienie treści, jaka w niedługim czasie leczy mnóstwo dolegliwości i usprawnia zdrowie. W wypadku profilaktyki leczniczej nie należałoby natomiast wierzyć w drogę na skróty oraz suplementując „lewoskrętną” witaminę C nie uzyskamy żadnych niesamowitych efektów.